Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia-PPPM(2013-2025)
OBJEKTIF PPPM
i. Memahami prestasi dan cabaran semasa dalam sistem pendidikan Malaysia dengan memberi tumpuan askes kepada pendidikan, meningkatkan standard (kualiti), merapatkan jurang pencapaian (ekuiti), mengukuh perpaduan dalam kalangan murid dan mengoptimumkan kecekapan sistem.
ii. Mewujudkan visi dan aspirasi yang jelas untuk setiap murid dan sistem pendidikan secara keseluruhan bagi tempoh 13 tahun.
iii. Menggariskan program transformasi sistem pendidikan yang komprehensif merangkumi perubahan penting dalam kementerian bagi memenuhi permintaan baharu dan harapan tinggi masyarakat, serta mencetus dan menyokong transformasi perkhidmatan awam.
GELOMBANG&ANJAKAN PPPM
Gelombang 1 (2013-2015)
Gelombang 2 (2016-2020)
Gelombang 3 (2021-2025)
11 ANJAKAN PPPM
Cabaran Menjayakan PPPM (2013-2025)
Cabaran | Keterangan
| Contoh |
Akses
| Setiap kanak-kanak warganegara Malaysia berhak mendapat kesamarataan peluang pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai potensi masing- masing. Kementerian berhasrat memastikan kadar akses sejagat dalam kalangan kanak-kanak dari peringkat prasekolah hingga ke peringkat menengah atas (Tingkatan 5) menjelang 2020. | 100% enrolmen merentas semua peringkat pendidikan. |
Ekulti
| Sistem pendidikan berprestasi tinggi yang menyediakan pendidikan terbaik kepada setiap kanak-kanak tanpa mengira kedudukan geografi, gender atau latar belakang sosioekonomi. | Merapatkan lagi jurang pencapaian antara murid bandar dengan luar bandar, tahap sosioekonomi dan pencapaian antara gender sehingga 50% menjelang 2020.
|
Kualiti
| Semua kanak-kanak akan berpeluang mendapat pendidikan cemerlang berdasarkan keunikan sistem pendidikan di Malaysia, dan setanding dengan pendidikan megara maju. | Malaysia dalam kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa mengikut pengukuran TIMSS dan PISA.
|
Perpaduan | Menjana suatu sistem pendidikan yang memberi peluang kepada murid berkongsi pengalaman dan aspirasi demi membentuk dan memperkukuhkan lagi asas perpaduan rakyat Malaysia. | Murid yang berusia antara 7 hingga 17 tahun menghabiskan lebih satu perempat daripada masa mereka di sekolah.
|
Kecekapan
| Sistem pendidikan Malaysia telah menerima peruntukan yang tinggi, namun peningkatan keberhasilan murid masih tidak sepadan dengan sumber yang telah disalurkan ke dalam sistem. Walaupun kerajaan akan terus mengekalkan tahap pelaburan semasa, kmenterian berhasrat untuk memaksimumkan keberhasilan murid mengikut tahap peruntukan semasa.
|
|
Aspirasi | Keterangan
|
Pengetahuan
| · Menguasai mata pelajaran teras dan pengetahuan umum tentang dunia. · Menguasai bidang pilihan, mampu memanfaat, menghubung dan mengaplikasikan pengetahuan yang dipelajari, dan mampu menghargai kesenian, kebudayaan, serta sains, teknologi, kejuruteraan dan Matematik (STEM).
|
Kemahiran Dwibahasa
| · Menguasai bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, dan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua dan satu lagi bahasa komunikasi antarabangsa (sebagai tambahan).
|
Kemahiran Berfikir
| · Bersikap ingin tahu dan inovatif, boleh mengaplikasi dan menjana pengetahuan bagi penyelesaian masalah. · Menghayati pendapat yang pelbagai, berfikir secara kritikal dan inovatif, dan berkemahiran menyelesai masalah serta berciri keusahawanan.
|
Etika & Kerohanian
| · Mempunyai asas moral yang kukuh dan keberanian membuat keputusan yang betul. · Beretika dan bermoral, mempunyai kerohanian mantap, penyayang dan prihatin, menghayati pembangunan mampan dan gaya hidup sihat.
|
Kemahiran Memimpin
| · Mempunyai kemahiran berkomunikasi, berciri keusahawanan, cekal dan boleh memimpin serta bekerja secara berpasukan. · Komunikator yang berkesan, cerdas emosi dan mampu berinteraksi merentas budaya, bertanggungjawab, berdaya saing, cekal dan yakin.
|
Identiti Nasional
| · Mempunyai jati diri kebangsaan, menghargai kepelbagaian dalam masyarakat dan memahami aspirasi negara.
|
No comments:
Post a Comment